همه آنچه که لازم است درباره احکام آمیزش جنسی در اسلام بدانید
احکام آمیزش جنسی در اسلام
* اهمیت و نقش آمیزش در بهداشت جسم و روان:
1-زناشویی موجب رفع افسردگی و ایجاد شادمانی می شود در اثر لذت جسمانی:
بحار الانوار ج 100 ص 291 . « ... و قد غلبته الحراره فعلیه بالفراش ... غشیان النساء فإنه یسکنه و یطیفه
مستدرک الوسایل ج 14 ص 169 . «... و جمال بشره إذا نظرإلیها ...
2- ناتوانی و دوری از روابط جنسی، موجب تندی خلق و خو و خشم در فرد می شود
بحار الانوار ج 101 ص 46 .
3- موجب برطرف شدن سستی و عدم تحریک پذیری(بلغم ) می شود
وسایل الشیعه ج 14 ص 37 . « ... أما لک جاریه تضحکک ... فإن ذلک یقطع البلغم
[ بلغمی ها حالتی کند دارند و در جسم و روان کمتر تحریک پذیرند و چالاک و سر زنده نیستند]
4- رفع برخی از دردها
إذا کان بأحدکم أوجاع فی جسده و ... . بحار الانوار ج 100 ص 291 .
ثواب آمیزش و توصیه به عمل به آن:
توصیه به عمل جنسی در وسایل الشیعه ج 14 ص 75و 76 و برخی از کتب دیگر ذکر شده است
5-حرکت به سوی همسر به قصد زناشویی :
- پیامبراکرم ص : وقتی همسر به قصد زناشویی به سمت زوجه اش حرکت می کند دو فرشته ی الهی او را در بر می گیرند و پاداش رزمنده ایی که شمشیرش را در راه خدا برهنه کرده باشد به او می دهند . وسایل الشیعه ، ج20 ص 109 .
6- دست همسر را گرفتن برای آمیزش :
- پیامبر اکرم ص : وقتی بنده ی مؤمن دست همسرش را برای آمیزش می گیرد خداوند ده حسنه برایش می نویسد و ده خطا از او محو می کند . مستدرک الوسایل ج 14 ص 151 .
7- بوسیدن همسر به قصد آمیزش :
- پیامبر اکرم ص : وقتی مؤمن همسرش را برای زناشویی ببوسد، خداوند صد حسنه برایش می نویسد و صد بدی را از او برطرف می کند . مستدرک الوسایل ج 14 ص 151 .
8- آمیزش کردن :
- پیامبر اکرم ص : اگر چشم یکی از مردها به چهره زن زیبایی افتاد [و تحریک شد ] بلافاصله نزد همسرش برود و با او آمیزش کند زیرا همان چیزی را که آن زن دارد همسرش نیز دارد . اصول کافی ج 5 ص 494 .
- پیامبر اکرم ص : هر مؤمنی آمیزش کند هفتاد هزار فرشته بالهایشان را برای آنها می گسترانند و رحمت خدا بر آنها نازل می گردد . وسایل الشیعه ج 20 ص 179
- پیامبر ص : وقتی با همسر همبستر می شود همانند ریزش برگ درختان در فصل پاییز گناهانش ریخته می شود . وسایل الشیعه ج 20 ص 109 .
- پیامبر اکرم ص : وقتی آمیزش می شود خداوند هزار حسنه برایش می نویسد و هزار خطا را از پرونده اش محو می کند . مستدرک الوسایل ج 14 ص 151 .
- پیامبر اکرم ص : زن باید در خانه خود را به بهترین عطرها خوش بو کند و زیباترین لباسش را بپوشد و خود را به نیکوترین شکل آرایش کند و هر صبح و شب خود را به شوهرش برای همبستری عرضه نماید. وسایل الشیعه ج 20 ص158 .
- امام صادق ع : هیچ حلالی نزد خداوند دوست داشتنی تر از نزدیکی با همسر نیست ، زمانی که مؤمن با همسرش نزدیکی می کند و غسل می کند شیطان به گریه می افتد و فریاد می زند ای وای ! این بنده از پروردگارش اطاعت نموده و گناهانش بخشیده شده است . مستدرک الوسایل ج 14 ص 154 .
- امام صادق ع : روز جمعه ایی پیامبر اکرم ص به یکی از اصحابش فرمودند: امروز روزه هستی ؟ او گفت خیر یا رسول الله . پیامبر ص فرمود : امروز چیزی صدقه داده ایی ؟ عرض کرد : نه یا رسول الله . پیامبر ص فرمود : برخیز و کنار همسرت برو و با او آمیزش کن که پاداش صدقه دارد. وسایل الشیعه ج 20 ص 109 .
- امام رضا ع : سه چیز از روش رسولان خداست ؛ استعمال عطر ، برطرف کردن موهای زائد ، آمیزش بسیار با همسر . وسایل الشیعه ج 2 ص 142 .
9- غسل کردن در آمیزش :
- پیامبر اکرم ص : هنگام غسل [ پس از زناشویی ] خداوند از تمام گناهان پاکش می کند . وسایل الشیعه ج20 ص 109 .
- پیامبر اکرم ص : هنگام غسل به تعداد موهای بدنشان حسنه برای آنها ثبت و به همان تعداد زشتی را از آنان برطرف می نماید . مستدرک الوسایل ج 14 ص 151.
- پیامبر اکرم ص : در برابر هر قطره آبی که از غسل آنها بر زمین می ریزد خداوند خانه ایی در بهشت برایشان بنا می کند و غسل جنابت سرّی است بین خداوند و بندگانش . وسایل الشیعه ج20 ص 179.
مذمت جلوگیری از آمیزش :
10- مانع نشدن از آمیزش حتی برای نماز:
ــ پیامبر اکرم ص : ای زنان مسلمان حق ندارید [حتی] نمازتان را طولانی کنید تا مانع آمیزش همسرتان شوید . وسایل الشیعه ج 20 ص 164 .
ــ رسول اکرم ص : هیچ زنی حق خوابیدن ندارد مگر آنکه خود را برای آمیزش بر شوهرش عرضه نماید ، یعنی عریان وارد رختخواب شوهرش شود و بدن برهنه ی خود را به بدن برهنه ی او بچسباند . وسایل الشیعه ج 20 ص 176 .
* زمان آمیزش :
در کتاب شریف وسایل الشیعه ج14 ص 80 و 88 و 90 و 91 و 93 و 187 .
نکته : آمیزش از راه حلال در هر حال مستحب است ، اما در مواردی استحباب آن مؤکّد (تأکید شده ) است ؛ از جمله : 1- هنگام تمایل زن به کامجویی از شوهر خود 2- هنگام مجذوب شدن مرد به زنی غیر از زن خود
11- حق نزدیکی هر 4 ماه در میان واجب است
بیشتر از 4 ماه فاصله بیفتد گناه است نمی شود ترک کرد مگر با رضایت خود زن . وسایل الشیعه ج 14 ص 100.
12- حق هم خوابگی 4 شب است
یعنی شوهرحق ندارد بیش از 4 شب کنار زنش نخوابد ولو نزدیکی نکند .
برای شناخت تأثیر زمان و شب و روز و اوقات ماه ها در زناشویی حتماً به کتاب ازدواج و تربیت انسان قبل از تولد، محسن ماجراجو ، ص 126 تا142 مراجعه شود
13- در ساعتهای اول شب فصل تابستان و زمستان نباشدبلکه درآخرشب باشد.
امام رضا ع : در اول شب فصل تابستان و زمستان با زنت همبستر نشو ، چون در این وقت شب معده و رگ ها پر است [ معده سنگین است و رگها مشغول فعالیت سوخت و ساز هستند]و آمیزش ناپسند است زیرا نزدیکی در این وقت موجب بیماریهایی مثل قولنج، فلج شدن ، لقوه ، نقرس ، سنگ مثانه ، قطره قطره آمدن ادرار(سلس البول) ، باد فتق و ضعیف شدن چشم و نزدیک بینی می گردد . زمان همبستر شدن را در آخر شب (سحرگاه ) به جا بیاور زیرا برای سالم ماندن بدن خوب است معده سبک و مزاج آرام و رگها نرم و طبیعت آماده است [ برای تولد فرزند در سحرگاهان امیدوار کننده تر است برای سلامتی بدن صالح تر و کودکی که بوجود می آید هوشمند تر است ] و امید بچه دار شدن در آن وقت زیاد است و اگر قضای الهی بر این باشد که بچه ایی از این نزدیکی به دنیا بیاید عقلش زیاد می شود . رساله ی ذهبیه
14- آمیزش در آخر شب باشد .
امام رضا ع : ... زمان همبستر شدن را در آخر شب (سحرگاه ) به جا بیاور زیرا برای سالم ماندن بدن خوب است و امید بچه دار شدن در آن وقت زیاد است و اگر قضای الهی بر این باشد که بچه ایی از این نزدیکی به دنیا بیاید عقلش زیاد می شود . رساله ی ذهبیه
15- شب اول ماه مبارک رمضان خوب است
حضرت علی ع : در شب اول ماه مبارک رمضان با همسرش آمیزش نماید ؛ زیرا خداوند در آیه 187 بقره می فرماید برای شما آمیزش با همسرانتان در شب روزه داری حلال شده است . وسایل الشیعه ج 20 ص129 .
16- شب جمعه خوب است
اگر فرزندی متولد شود استعداد دانشمند را دارد . ... خطیباً قوالاً مقوها . وسایل الشیعه ج 14 ص 190 .
17- شب و روز پنج شنبه خوب است
18- شب سه شنبه خوب است
19-بعد از عصر جمعه خوب است
20- شبهایی که ماه در برج حمل(فروردین) یا دلو (بهمن) قرار می گیرد ، نزدیکی با زن بهتر است( امام رضا ع در رساله ی ذهبیه ) امام رضا ع : مواضع نجومی در جماع بی اثر نیست
21- پسندیده تر از این دو (حمل و دلو) برج ثور ، یعنی اردیبهشت است که اشرف قمر است ،قمر در ثور باشد به تکوین نطفه به جنین در رحم قدرت و حیات مؤثری می بخشد (امام رضا ع در رساله ذهبیه)
22- هنگام غروب خورشید نباشد(مکروه است):
وسایل الشیعه ج 14 و بحارالانوار[ابواب مقدمات نکاح]و ج 103 ص 281 و جواهرالکلام ج29ص54.
23- شب اول ماه نباشد [البته به جز شب اول ماه مبارک رمضان ]
وسایل الشیعه ج 14 و بحارالانوار[ابواب مقدمات نکاح]و ج 103 ص 281 و جواهرالکلام ج29ص54.
امام صادق ع : با همسرت در اول ، وسط و آخر ماه آمیزش مکن ؛ زیرا هر کس این کار را انجام دهد فرزندش از سقط شدن در امان نخواهد بود و احتمال دارد دیوانه از کار درآید مگر نمی بینید که جنون انسان دیوانه در اول و وسط و آخر ماه بیشتر می شود . وسایل الشیعه ج 20 ص 129 .
24- شب وسط ماه نباشد.
وسایل الشیعه ج 14 و بحارالانوار[ابواب مقدمات نکاح]و ج 103 ص 281 و جواهرالکلام ج29ص54.
ابو سعید خدری نقل می کند که پیامبر ص به علی ع سفارش کرد : در وسط و آخر ماه مجامعت نکن ؛ چون باعث جنون ، جذام و نقص عضو و نقص عقل همسر و فرزند می شود
امام صادق ع : با همسرت در اول ، وسط و آخر ماه آمیزش مکن ؛ زیرا هر کس این کار را انجام دهد فرزندش از سقط شدن در امان نخواهد بود و احتمال دارد دیوانه از کار درآید مگر نمی بینید که جنون انسان دیوانه در اول و وسط و آخر ماه بیشتر می شود . وسایل الشیعه ج 20 ص 129 .
25- در شب آخر ماه نباشد.
امام صادق ع : با همسرت در اول ، وسط و آخر ماه آمیزش مکن ؛ زیرا هر کس این کار را انجام دهد فرزندش از سقط شدن در امان نخواهد بود و احتمال دارد دیوانه از کار درآید مگر نمی بینید که جنون انسان دیوانه در اول و وسط و آخر ماه بیشتر می شود . وسایل الشیعه ج 20 ص 129 .
26- سه شب آخر ماه نباشد .
پیامبر اکرم ص : با همسرت سه شنبه آخر ماه آمیزش نکن [به قصد بچه دار شدن ]که اگر در این وقت فرزندی از شما به هم رسد یاور ستمگران و قاتل دسته ایی از مردم خواهد شد . وسایل الشیعه ج 20 ص 255-251.
وسایل الشیعه ج 14 و بحارالانوار[ابواب مقدمات نکاح]و ج 103 ص 281 و جواهرالکلام ج29ص54.
27- هنگام طلوع فجرتا طلوع آفتاب نباشد.
وسایل الشیعه ج 14 و بحارالانوار[ابواب مقدمات نکاح]و ج 103 ص 281 و جواهرالکلام ج29ص54.
28- آمیزش بعد (احتلام )جنب شدن در خواب نباشد.
وسایل الشیعه ج 14 و بحارالانوار[ابواب مقدمات نکاح]و ج 103 ص 281 و جواهرالکلام ج29ص54.
بعد از احتلام نباشد مگر اینکه غسل کند ؛ زیرا اگر بچه ایی بدنیا آید دیوانه می شود . وسایل الشیعه ج 20 ص 139 .
29- در شب و روزی که خورشید گرفته نباشد(مکروه است)
وسایل الشیعه ج 14 و بحارالانوار[ابواب مقدمات نکاح]و ج 103 ص 281 و جواهرالکلام ج29ص54.
30- در شبانه روزی که در آن طوفان یا زمین لرزه رخ داده نباشد
31- در شبی که قصد مسافرت دارید نباشد .
امام حسین ع : در شبی که قصد مسافرت دارید زناشویی نکنید ، چون بچه ایی که نطفه اش در آن شب منعقد می شود بسیار متحرک و افکارش مغشوش می باشد . وسایل الشیعه ج3 ص 243 ح 20 . و همینطور اسرافکار می شود و مالش را به ناحق و در جای غیر لازم خرج می کند وسایل الشیعه ج 14 ص 188 .
هنگامی که سفری در پیش است که سه روز طول می کشد ( وسایل الشیعه ج14 ص 188 ) و یا زمانی که در سفریم و بیش از سه روز طول می کشد تا سه شبانه روز از آغاز سفر تمام نشود نباید آمیزش کرد و الا فرزند یاور ستمکاران خواهد شد .مکارم الاخلاق
32- شب عید فطر و عید قربان نباشد .
با همسرت در شب عید فطر آمیزش نکن [به قصد بچه دار شدن ] زیرا فرزندی که نطفه اش در این شب بسته شود، فردی بسیار شرور خواهد بود . وسایل الشیعه ج20 ص 255-251 . و همینطور در شب عید فطر بچه ی حاصله شش انگشتی یا چهار انگشتی می شود
در سفارش های رسول اکرم ص به حضرت علی ع آمده که شب عید فطر و عید قربان نباشد، وسایل الشیعه ج 14 ص 187 تا 190
33- شب نیمه ی شعبان نباشد
از توصیه های پیامبر ص به امام علی ع . وسایل الشیعه ج 14 ص 187 تا 190
34- بین اذان و اقامه نباشد
از توصیه های پیامبر ص به امام علی ع . وسایل الشیعه ج 14 ص 187 تا 190
35- شب دوشنبه[به قصد بچه دار شدن] خوب است
پیامبر اکرم ص : بر تو باد به نزدیکی با همسرت در شب دوشنبه که اگر فرزندی در این شب به وجود آید حافظ کتاب خدا و راضی به رضای او خواهد بود . وسایل الشیعه ج 20 ص 255- 251 .
36- وقتی که شکم پر است،نباشد. ( بعداز سیری نباشد)
امام رضا ع در رساله ی ذهبیه و امام صادق ع وسایل الشیعه ج20 ص 255 .
امام صادق ع : سه چیزباعث خرابی ساختمان بدن و حتی باعث مرگ او میشود : با شکم پر حمام رفتن – جماع در حال سیری – آمیزش با پیرزنان . وسایل الشیعه ج 20 ص 255 .
وسایل الشیعه ج 14 و بحارالانوار[ابواب مقدمات نکاح]و ج 103 ص 281 و جواهرالکلام ج29ص54.
37- در حال فشار قضای حاجت آمیزش نشود
پیامبر اکرم ص : مبادا کسی در حالی که از قضای حاجت (مدفوع ) خودداری می ورزد نزدیکی کند؛ چرا این کار بواسیر می آورد . و مبادا کسی در حالی که پیشاب (ادرار) خود را نگه می دارد نزدیکی کند؛ چرا که این کار ناسور می آورد . کنزالعمال ج 16 ص 355 ح 44902 . [ ناسور بیماری است که در محاق چشم ، اطراف معقد و بُن دندان ظاهر می شود و موجب جراحتی چرکین در موضع بیماری می شود]
38- آمیزش پس از حجامت نباشد .
39- در حال احرام حرام است
40- در حال روزه ی ماه مبارک رمضان حرام است
41- اگر برای زوجین یا یکی از آنها ضرر داشته باشد حرام است
42- در حال نفاس حرام است
43-با همسری کوچکی که به سن تکلیف شرعی نرسیده آمیزش حرام است
44- در حال حاملگی همسر مکروه است مگر با وضو
در این هنگام اگر بی وضو باشد فرزند حاصله کور دل و بخیل خواهد شد
45- در زمان قاعدگی (ایام حیض) نباشد که حرام است
اقوام پیشین در مورد زنان در زمان عادت ماهیانه عقاید مختلفی داشتند ؛ یهودیها فوق العاده سخت گیر بودند و در این ایام از زنان در همه چیز ( خوردن ، آشامیدن ، هم بستر شدن و ... ) کناره گیری می کردند در باب 15 از سفر لاویان تورات چنین آمده است : اگر زنی صاحب جریان باشد و جریان از بدنش خون حیض باشد تا هفت روز جدا خواهد بود و هر کس او را مس کند تا به شام ناپاک باشد - و هر چیزی که وقت جدا ماندنش بر آن نشسته باشد ناپاک باشد- و هر کس بسترش را لمس نماید خود را بشوید و خویشتن را با آب شستشو دهد و تا به شام ناپاک باشد .
و اما مسیحیان در ایام عادت زنان هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای خود قایل نبودند و همه گونه معاشرت حتی آمیزش جنسی با آنان را بلامانع می دانستند
در میان اعراب قبل از اسلام ساکنان مدینه و اطراف آن بخاطر معاشرت با یهودیان از آنان پیروی می کردند و سختگیری می کردند و عربهای مکه آمیزش جنسی در ایام عادت را خوب و جالب می دانستند و اعتقاد داشتند اگر در زمان حیض فرزندی نصیب آنان شود بسیار خون ریز خواهد بود و آنان این صفت را دوست داشتند
اما در اسلام در میان این افراط و تفریط ها وقتی از رسول خدا ص در مورد زن حایض سوال شد در پاسخ آنان آیه 222 بقره نازل شد که فرمود: «...بگو آن [حیض] برای زنان رنجی است ، پس هنگام عادت ماهانه از آمیزش با زنان کناره گیری کنید و به آنان نزدیک نشوید[به قصد زناشویی ] پس چون پاک شدند از همانجا که خدا به شما فرمان داده است با آنان آمیزش کنید ...»
آمیزش در این ایام حرام است و کفاره دارد . قرآن در سوره ی مبارکه بقره 222 آن را حرام کرده است. هم برای زن بسیار ضرر دارد و هم اگر بچه ایی متولد شود مبتلا به جذام پیسی و خوره می شود
آمیزش در این ایام هم برای زن و هم برای مرد و هم برای بچه ضرر دارد، آمیزش در هنگام قاعدگی موجب سرطان گردن رحم در زن می شود و علاوه بر این بیماری های بسیار خطرناک دیگری را برای زن به ارمغان می آورد
برای پی بردن به ضررهای این کار حتماً به کتاب « قرآن و طب نوین » ص 41 تا 46 و کتاب «از تو سوال می کنند استاد مکارم شیرازی مراجعه کنید
اثرات آمیزش در این ایام :
ــ ریزش بافت داخل رحم و عریان شدن آن محیط مناسبی است که در صورت استقرار میکروبهای بیماری زا ، منجر به عفونت داخل رحمی و سرانجام التهاب و عفونت داخل شکمی می گردد ، یکی از عواملی که می تواند باعث تسریع و تسهیل انتقال میکروبهای بیماری زا به بافت ریزش کرده ی رحم شود همبستر شدن و آمیزش در ایام عادت ماهیانه است ــ در حال عادی هورمون های جنسی زنانه بر روی عضلات مهبل تاثیر می گذارد و باعث ریلاکس (شل) شدن این عضلات و در نتیجه سهولت آمیزش می شود ولی در ایام عادت چون این هورمونها کاهش می یابد آمیزش برای زنان دردناک خواهد بود ــ این هورمونهای جنسی که به حفظ و نگهداری اسپرم (نطفه مرد) جهت رسیدن به رحم زن کمک می کند در ایام عادت بسیار کم شده و دیگر چنین اثراتی ندارند ــ هورمونهای جنسی ترشح شده از زن ، بعلت ایجاد ph اسیدی مانع رشد و تکثیر میکروبها در داخل مهبل می شود و قطعاً کاهش این ترشحات در ایام عادت و خروج خون از مهبل باعث بهم خوردن ph مهبل و ایجاد محیط مناسب جهت تکثیر میکروهای بیماری زا و در نتیجه عفونتهای مهبل و رحم می شود ــ یکی از اثرات هورمون جنسی استروژن ، افزایش میل جنسی زن است و کاهش این هورمون در زمان حیض سبب کاهش شدید میل جنسی زن و ایجاد تنفر از مقاربت در زن می شود ؛ لذا قرآن مردان را از آمیزش در این ایام منع فرمود ؛ زیرا اغلب مردان هستند که اراده خود را در این رابطه بر زنان تحیمل می کنند و چه بسا این تنفر باعث کم شدن علاقه بین زن و مرد گردد . ــ از آنجا که مقاربت باعث احتقان خون در دستگاه تناسلی زن می شود احتمال افزایش خونریزی عادت ماهانه زیاد است ــ در این ایام به علت خونریزی ، محل تماس جنسی کثیف می باشد و بوی بد می دهد، لذا تماس جنسی در این از نظر روحی و روانی نیز به نفع زوجین نمی باشد
البته 1- اگر مردی یکبار با زن حائض خود آمیزش کرد و مشکلی ایجاد نشد بدان معنی نیست که اگر این کار را تکرار کند نیز مصون خواهد بود 2- مسایل ذکر شده تمام فلسفه ی تحریم این کار نیست
46-پس از قاعدگی ،قبل از غسل مکروه است
بعد از تمام شدن دوره ی قاعده گی و خونریزی گرچه آمیزش حرام نیست ، ولی قبل از اینکه غسل حیض کند مکروه است .وسایل الشیعه ج 14ص 83 و84 .
47- در حال خضاب به حنا و غیر آن نباشد
* مکان زناشویی :
در وسایل الشیعه ج 14 ص 84 و 98 .
48- زناشویی در زیر آسمان نباشد [ جای بدون سقف نباشد]
وسایل الشیعه ج 14 و بحارالانوار[ابواب مقدمات نکاح]و ج 103 ص 281 و جواهرالکلام ج29ص54.
49- رو به قبله و پشت به قبله نباشد.
مکارم الاخلاق ، طبرسی ص 212 .و وسایل الشیعه ج 14 و بحارالانوار[ابواب مقدمات نکاح]و ج 103 ص 281 و جواهرالکلام ج29ص54. حتماً به ص 122
50- جایی که کودکی باشد نگاه کند نباشد ، و یا سرو صدای آنان را بشنود ، هر چند چیزی متوجه نشود. وسایل الشیعه ج 14 و بحارالانوار[ابواب مقدمات نکاح]و ج 103 ص 281 و جواهرالکلام ج29ص54.
رسول اکرم ص : قسم به آن که جان محمد ص در دست اوست اگر مردی با زن خود همبستر شود در حالی که کودکی در آن اتاق بیدار باشد و عمل آمیزش آنها را ببیند و سخن آنها را بشنود هرگز این کودک به رستگاری نخواهد رسید ، اگر پسر باشد مرد زناکار و اگر دختر باشد زن زناکار خواهد شد . وسایل الشیعه ج 20 ص 133
امام صادق ع : مرد با زن خود در اتاقی که کودکی هست آمیزش (جماع) نکند که آن کودک زناکار می شود[اگر فرزند ناظر باشد] و یا فرزندی که از آنها به وجود می آید زناکار می شود. الزواج المبکر ص.163
51- آمیزش پنهانی باشد:
امام صادق ع : سه صفت خوب را از کلاغ بیاموزید : آمیزش پنهانی ، سحرخیزی ، احتیاط و فاصله گرفتن از دیگران . وسایل الشیعه ج20 ص 133.
52- در حمام نباشد البته در جایی هم دارد که جایز است .
53- زیر درخت میوه نباشد.
از توصیه های پیامبر اکرم ص به امام علی ع است وسایل الشیعه ج 14 ص 187 تا 190 . در این صورت بچه ی حاصله جلاد و کشنده ی مردم و سرکرده ی ظلم خواهد بود
الکتریسته و مدار مغناطیسی که کره زمین را احاطه کرده ، در بعضی مکان ها بیشتر است . درختان در اطراف خود این بارها را بیشتر جمع می کنند . همچنین در کنار دریاها و رودخانه ها این بارها بیشتر است به همین دلیل آمیزش زیر درخت باعث می شود اعصاب و مغز جنین بوسیله ی الکتریسته و مغناطیس زیادی که درخت به خود جلب کرده است سست و ضعیف شود و او در آینده دست به هر کاری که می زند به علت ضعف اعصاب و فکر مشوشی که دارد دوست دارد همه چیز طبق میل او باشد و دچار ظلم و خیانت می شود
54- در محل عبور مردم نباشد
پیامبر اکرم ص : زن و مردی که در محل عبور مردم آمیزش نمایند مورد لعن خدا و فرشتگان و همه مردم قرار خواهند گرفت . وسایل الشیعه ج 20 ص 137.
55 - زیر آفتاب نباشد
از توصیه های پیامبر اکرم ص به امام علی ع است وسایل الشیعه ج 14 ص 187 تا 190 . که اگر بچه ایی بوجود آید همیشه در بد حالی و پریشانی است تا بمیرد
حتماً به کتاب ازدواج و تربیت انسان قبل از تولد ، محسن ملا احمدی ،ص 123 مراجعه شود
56- جایی که آب برای غسل کردن نباشد مکروه است
57- در کشتی نباشد
58- در معرض دید نباشد
59- روی پشت بام نباشد که فرزند حاصله منافق ، ریاکار و بدعت گذار می شود
مقدمات زناشویی :
60- نظافت لازم، ازجمله؛زدن موهای زائد:
- هر مردی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد نباید بیش از چهل روز موهای اطراف آلت تناسلی خود را رها سازد و هر زنی که به خداوند و روز قیامت مؤمن است رها کردن موهای زاید بیش از بیست روز حلال نمی باشد. وسایل الشیعه ج 2 ص139 .
- رسول اکرم ص :موهای اطراف دستگاه تناسلی بلند نشود . وسایل الشیعه ج 20 ص 140 .
- رسول خدا ص : کسی که تا چهل روز برای تهیه داروی نظافت پول پیدا نکرد باید پول دارو را قرض کند و این کار را به تأخیر نیندازد . وسایل الشیعه ج 20 ص 140 .
- پیامبر ص : نگذارید موی سبیل و زِهار(موهای اطراف دستگاه تناسلی ) و موی زیر بغل شما بلند شود ، زیرا شیطان [میکروب ] در آنها لانه می کند . وسایل الشیعه ج 2 ص 140 .
- من اخلاق الانبیاء التنظف و التطیب و حلق الشعر ... وسایل الشیعه ج 14 ص 183.
61 - وضو گرفتن :
در سفارش پیامبر ص به علی ع است. وسایل الشیعه ج 14 ص 187 تا 190 ، و ج 20 ص 115 .
62- زینت و آرایش نمودن دوطرف:
- پیامبر اکرم ص همچنان که شما دوست دارید همسرانتان خودشان را زینت نمایند و برای لذت بردن شما خود را آماده نمایند ، شما مردان نیز باید برای بهره مندی آنان خودتان را آرایش و مرتب نمایید . مستدرک الوسایل ج 14 ص 296.
پیامبر اکرم ص : بهترین زنان مسلمان زنی است که خود را برای شوهرش آرایش و زینت کند و زیبایی خود را از غیر شوهرش پنهان دارد . مستدرک الوسایل ج 14 ص 166 .
امام باقر ع : زن شوهر دار سزاوار نیست خود را بدون آرایش گذارد اگر چه با یک گردنبند باشد و شایسته او نیست که دستش ولو با اندکی حنا بدون زینت باشد هر چند او زن پیر و کهنسال باشد . وسایل الشیعه ج 20 ص 167 .
امام باقر ع : زن آزاد است به هر شکل که می تواند خود را برای شوهرش آرایش کند . وسایل الشیعه ج 20 ص 167 .
امام کاظم ع : رنگ کردن مو سه فایده دارد: 1- شکوه و هیبت به انسان می دهد 2- محبت و دوستی همسر را جلب می کند 3- قدرت آمیزش را بالا می برد .
63- خوش بو کردن خود
آمادگی های لازم قبل از عمل:
- لا بأس أن یستعین بکل شیء من جسده علیها .برای آمادگی این کار هیچ اشکالی ندارد که از هر چیزی که می شود به آن استعانت جست استفاده کرد . بحارالانوار ج 52 ص 327 و وسایل الشیعه ج 14 ص 77 . الفاظ مناسب ، روابط غیر کلامی ، تماسهای بدنی لذت بخش ، بوسیدن و...
64- ارتباط کلامی و الفاظ مناسب . و لیکن بینها رسول ، و قیل :ما الرسول ؟ قال : القُبله و الکلام . تحفه السنیه ص 277 سید عبدالله جزائری .
65- بوسیدن . و لیکن بینها رسول ، و قیل :ما الرسول ؟ قال : القُبله و الکلام. تحفه السنیه ص 277 سیدعبدالله جزائری .
66- بازی و ملاعبه ، روابط غیر کلامی،تماسهای بدنی لذت بخش، :
- مانند پرنده بدون مقدمه نباشد ، فرصت دهید او هم آماده شود . کافی ج 5 ص 497 .
- پیامبر اکرم ص : هر گونه بازی برای انسان با ایمان بی ارزش است مگر در سه مورد: ..... 3- بازی و شوخی با همسر قبل از آمیزش . وسایل الشیعه ج 20 ص 83 و 118 .
- پیامبر اکرم ص : سه چیز بد اخلاقی محسوب می شود : .... 3- نزدیکی مرد با همسرش قبل از شوخی و آماده کردن او برای دخول . وسایل الشیعه ج 20 ص 118 . پس حتماً با او شوخی و بازی می کنید زیرا این کار عمل آمیزش را برای شما لذت بخش تر می نماید . وسایل الشیعه ج 20 ص 118 .
- امام صادق ع : بعضی از شما هنگام آمیزش با همسر او را کاملاً ارضاء نمی کنید و در حالی از کنار شما دور می شود که اگر مرد سیاه پوست زشتی را هم ببیند به او چنگ می زند [تا خود را ارضاء کند] پس قبل از آمیزش
امام رضا ع : تا ملاعبه نکرده ایی همبستر نشو ، اول زیاد ملاعبه کن بازی کن با همسرت ، پستانهایش را فشار بده که شهوت او تحریک شود ، آب شهوت زن از پستانهایش بیرون می آید و شهوت از صورت و چشمهایش ظاهر گردد ، این کار باعث می شود او هم مثل تو به عمل نزدیکی علاقمند شود . مستدرک الوسایل ج 20 ص 135 .
- ملاعبه قبل از آمیزش : فهلا فتاة تلاعبها و تلاعبک . مستدرک الوسایل ج 14 ص 82 و 179 و 221 .
- اسرّک أن تراها علی ما تراک علیه إذا کنت علی غیر تهیه ... وسایل الشیعه ج14 ص 183 .
- ازدواج و تربیت انسان قبل از تولد ، محسن ملا احمدی ، ص 89 تا 98
67- خوردن مقداری غذا قبل از خواب :
قبل از خواب مقداری غذا تناول کند که برای آسودگی خواب و همخوابی و زناشویی مفید خواهد بود . محاسن برقی ص 422 ح 208 .
احکام هنگام عمل زناشویی :
67- ذکر خدا و دعا :
همراهی زناشویی با یاد خدا و در خواست فرزند صالح و سالم . وسایل الشیعه ج 14 ص 79 و 81 و 82 و 96 .
گفتن « بسم الله و بالله، اللهم جَنِّبنِی الشَّیطانَ و جَنِّب الشَّیطانَ ما رَزَقـتَنِی » اصول کافی ج5ص503 .
به نام خداوند ، خداوندا ! شیطان را از من و فرزندانی که به من عطا می کنی دور کن .
امام باقر ع : خداوندا به من فرزندی عطا کن و او را با تقوا و پاک گردان و از نظر جسمی سالم و بدون نقص باشد و او را عاقبت به خیر بگردان . وسایل الشیعه ج2 ص 117 و 136 .
68 – از پشت نباشد.
- برخی شیوه های جنسی که برای زن ناخوشایند است ، نامناسب و ممنوع اعلام شده است .
رسول اکرم ص : نشیمنگاه های زنان امت من بر مردان حرام است [ یعنی از پشت با همسران خود نزدیکی نکنید ] وسایل الشیعه ج 20 ص 143 .
امام صادق ع : همسران شما عروسک و عشق زندگی تان هستند پس آنها را با این کار [نزدیکی از پشت که مورد سوال سوال کننده بود ] اذیت نکنید. وسایل الشیعه ج 20 ص 143
سألت عمن أتی جاریته فی دبرها ... المرأه لعبه لا تؤذی . سوال شد آیا می شود از راه پشت با زن آمیزش کرد ، فرمودند: زن عروسکی است نباید او را اذیت کنید . بحار الانوار ج 101 ص 29 .
البته در عروه الوثقی فتوایی هست مبنی بر اینکه اگر موجب آسیب جدی نباشدجایز است.
برخی از علماء حرام می دانند و اکثراً این عمل را دارای کراهت شدید می دانند
69- ایستاده نزدیکی نکند
در سفارش های رسول اکرم ص به حضرت علی ع آمده که : ایستاده نزدیکی مکن که کار الاغ است [ در وسایل الشیعه ج 20 ص 252 می گوید این کار موجب شب ادراری فرزند می شود ]
لا تجامع امرتک من قیام ... فان قضی بینکما ولد کان جوالا فی الفراش . وسایل الشیعه ج 14 ص 189 و بحار الانوار ج 100 ص 189 .
70- در پایان دادن به آمیزش شتاب نکند .
- ... ثم إذا قضی حاجته قبل أن تقضی حاجتها فلا یجعلها حتی تقضی حاجتها . وسایل الشیعه ج 14 ص 82 و ص 83 . مسند ابن یعلی ، احمدبن علی موصلی ج 7 ص 209 و مجمع الزوائد ص 295 .
پیش از لذت بردن زن ، مرد در پایان دادن به آمیزش شتاب نکند . بیشتر درنگ کند .
فلیکن بینهما ملاعبه فإنه أطیب للأمر
إذا جامع أحدکم أهله فلا یأتیهن کما یأتی الطیر لیمکث لیلبث
إذا أراد أحدکم أن یأتی زوجته فلا یعجلها فإن للنساء حوایج .وسایل الشیعه ج 20 ص 118 .
حتماً به کتاب ازدواج و تربیت انسان قبل از تولد ، محسن ملا احمدی ص 89 تا 98مراجعه شود و کتاب نیازها و روابط دختران و پسران ص 68 و 69 .
71- در حال آرامش باشد نه اضطراب .
فإن الرجل إذا أتی أهله بقلب ساکن و عروقها و ... بدن غیر مضطرب ... فخرج الرجل یشبه أباه و امه . بحار الانوار ج 36 ص 415 و ج 40 ص 169 و ج 60 ص 251 و 359 .
امام حسن مجتبی ع : اگر در هنگام آمیزش و انعقاد نطفه دل آرام ، جریان خون به صورت طبیعی و بدن خالی از اضطراب باشد بچه به پدر و مادرش شبیه خواهد بود . بحار الانوار ج 6 ص 359 ح 48.
72 - نگاه کردن به فرج هنگام زناشویی مکروه است [با هدف بچه دار شدن]
پیامبر اکرم ص : هنگام نزدیکی [ با هدف بچه دار شدن ] به فرج همسرتان نگاه نکنید بهتر است . در این زمان چشمهایتان را فرو گذارید ، زیرا نگاه کردن به فرج زن باعث کوری فرزند خواهد شد . وسایل الشیعه ج 20 ص 124.
وسایل الشیعه ج 14 و بحارالانوار[ابواب مقدمات نکاح]و ج 103 ص 281 و جواهرالکلام ج29ص54.
73- هنگام زناشویی به داخل فرج زنش نگاه نکند
- امام رضا ع : هیچکس هنگام آمیزش به داخل فرج همسر خود نگاه نکند [چه با هدف بچه دار شدن چه بدون آن ] ، زیرا ممکن است چیزی مشاهده کند که خوش نداشته باشد ، همچنین ممکن است باعث کوری فرزند شود [ در صورت قصد بچه دار شدن ] وسایل الشیعه ج 20 ص 124 .
74 - هنگام آمیزش [باهدف بچه دار شدن] سخن نگوید
- امام صادق ع : هنگام نزدیکی [با هدف بچه دارشدن ] از سخن گفتن پرهیز کنید، زیرا سخن گفتن در چنین حالتی موجب گنگ شدن فرزند خواهد شد . وسایل الشیعه ج 20 ص 123.
کراهه الکلام عندالجماع بغیر ذکرالله و الدعا . وسایل الشیعه ج 14 ص 86 و 87 .
75- با فکر زن دیگر با زن خود زناشویی نکند :
پیامبر اکرم ص : در حالیکه به فکر زنی دیگر هستید با همسرتان آمیزش نکنید ؛ زیرا می ترسم فرزندانتان نابکار و پست و فرومایه از کار درآید . وسایل الشیعه ج 20 ص 252 .
در این صورت بچه ی حاصله اگر مرد باشد شبیه زنان و لواط کار خواهد شد . فردی نزد امام صادق ع آمد و از اینکه میل به همجنس بازی دارد شکایت کرد و امام صادق ع فرمود در زمان آمیزش پدر و مادرت ، پدرت به فکر زن دیگری بود ، و سپس امام صادق ع راه حلی به او یاد داد که این حالت از سر او رفت
پیامبر ص : لا تجامع امراتک بشهوه امراه غیرک ... وسایل الشیعه ج 14 ص 188 و بحار الانوار ج 100 ص 282 .
76- از بیرون آمدن منی جلوگیری نکند
امام رضا ع : هر کس می خواهد گرفتار سنگ مثانه و گرفتگی ادرار (حبس البول ) نگردد ، در هنگام انزال نباید بیرون آمدن آن را جلوگیری نماید و... مستدرک الوسایل ، محدث نوری، ج 14 ص 308 .
77- منی را بیرون نریزد
حتماً به کتاب ازدواج و تربیت انسان قبل از تولد ، محسن ماجراجو ص 104 مراجعه شود چند خط آخر
78- کار دخول را بیش از حد طبیعی طولانی نکند
امام رضا ع : هر کس می خواهد گرفتار سنگ مثانه و گرفتگی ادرار نگردد ، در هنگام انزال نباید بیرون آمدن آن را جلوگیری نماید و همچنین نباید کار دخول را طولانی نماید . مستدرک الوسایل ، محدث نوری، ج 14 ص 308 .
79- جماع به صورت عریان نباشد در صورتی که قصد بچه دار شدن را دارند .
وسایل الشیعه ج 14 و بحارالانوار[ابواب مقدمات نکاح]و ج 103 ص 281 و جواهرالکلام ج29ص54.
80- دوریی از شرم و حیا دروقت زناشویی با همسر:
- امام باقر ع : بهترین زن مسلمان کسی است که وقتی با شوهرش خلوت می کند بی شرم و بی حیا باشد وقتی لباسش را در می آورد شرم و حیا را نیز از خود بیرون کند ، و وقتی که بعد از آمیزش با شوهرش لباسش را می پوشد شرم و حیا را هم بر تن کند . وسایل الشیعه ج 20 ص 31 .
81- نزدیکی پشت سرهم نباشد ، حتماً بین دفعات آن غسل کند اگر پس از نزدیکی بدون غسل بچه متولد شود دیوانه می شود .
82- نگاه ها به تصاویر بر روی بچه تأثیرمی گذارد
در زمان امام علی ع زن سفید پوستی طفل سیاهی بدنیا آورد این امر موجب اختلاف میان زن و شوهر قرار گرفت و عفت زن مورد شک قرار گرفت . اختلاف بالا گرفت تا به محضر امام علی ع برده شد . امام با پرس و جو دریافت که زن گناهکار نیست ؛ لذا مسأله را به گونه دیگری بررسی کرد و پرسید : هنگام انعقاد این کودک در اطاق شما عکس بوده است ؟ عرض کردند : آری ، عکس غلام سیاهی به دیوار بود . امام فرمودند: این نوزاد حلال زاده و از آن شماست ، ولی در حال انعقاد نطفه نگاه مرد به آن عکس بوده و این نگاه در نطفه تأثیر گذاشته وبچه را سیاه پوست کرده است(خانواده در اسلام ص168 به نقل از ... )
احکام پس از زناشویی :
83 - هر دو با یک پارچه پاک نکنند :
پیامبر اکرم ص :هنگام آمیزش هر کدام از طرفین پارچه ای جداگانه برای خود داشته باشند و با پارچه مشترک خود را تمییز نکنند ؛ زیرا که شهوت روی شهوت قرار می گیرد و در پی خود دشمنی خواهد آورد و زندگی به جدایی و طلاق کشانده خواهد شد . وسایل الشیعه ج 20 ص 252 .
84- پس از جماع به یکباره برنخیزد (امام رضا ع فرمود: پس از همبستر شدن زود از جایت برنخیز و در جایت نیز منشین بلکه بر سمت راستت دراز بکش و بعد از مدتی برخیز و ادرار کن تا از سنگ مثانه در امان باشی ، سپس غسل کن و مقداری مومیایی با شربت عسل و یا عسل کف گرفته و صاف بنوش زیرا که آن آب از تو رفته را جبران می کند . رساله ذهبیه و مستدرک الوسایل ، محدث نوری ، ج 14 ص 307 .
85 - پس از جماع زود ننشیند . سندش در شماره ی قبل ثبت شده است.
86- پس از جماع به سوی راست خود بغلتد و مدتی در این حال بماند( امام رضا ع فرمود)
87- پس از جماع ادرار کند[ پس از مدتی که به سمت راست دراز کشید] (امام رضا ع فرمود : این نوع آرامش و شستشوی مجاری ادراری و منی بوسیله بول کردن شما را از باقی ماندن مواد رسوبی در مجرا که تولید سنگ مجرا می کند ایمن می سازد .)
اینکه در هنگام دستشویی و ادرار کردن دستور می دهد که استبراء کنیم برای این است که در لوله و مجرای آلت حتی قطره ایی از بول (ادرار) نماند ، این موجب بهداشت زناشویی هم خواهد شد و باعث می شود دستگاه تناسلی زن عفونت نکند . [ همینطور توصیه به ختنه هم یکی از علت هایش این است ]
88- غسل کردن پس از جماع:
89- پس از غسل اندکی مومیایی را در شربت عسل حل کند و بنوشد ، یا عسل صاف بنوشد که قوای از دست رفته ی شما را بازگرداند و از نو به شما نشاط وفعالیت بدهد.
راههای تقویت میل جنسی و ایجاد رغبت بیشتر به زناشویی
بحار الانوار ج 101 ص 80-83 و وسایل الشیعه ج 14 ص 85
90- خوردنی ها ی افزاینده یا کاهش دهنده قدرت نزدیکی
-پیامبر ص : انجیر تازه و خشک قدرت همبستری را می افزاید مکارم الاخلاق ج1 ص 377 ح 1254
-پیامبر ص : خرمای بَرنی توان نزدیکی را می افزاید المحاسن ج 1 ص 76 ح 37 و ج 2 ص 345 ح 2189
- امام صادق ع : زردک توان نزدیکی را تقویت می کند . الکافی ج 6 ص 372 ح 2
- امام صادق ع : ... خربزه توان جنسی را می افزاید. الخصال ص 443 ح 36
- امام صادق ع : پیاز آب و توان آمیزش را افزون می کند . الکافی ج 6 ص 374 ح 3
- تخم مرغ با گوشت و حلیم ، تخم مرغ با پیاز، روغن زیتون بر توان جنسی می افزاید مکارم الاخلاق ج1ص425
- عروس تا هفت روز از خوردن شیر، سرکه ، گشنیز، و سیب ترش دوری کند . و ...
دفعات زناشویی :
دفعات زیاد نباشد نه کم باشد نه زیاد . همانطوری که گفته شد از چهار ماه بیشترفاصله نشود
91- خیلی زیاده روی هم نشود که عمر را کوتاه می کند
من اراد البقاء و لا بقاء ... و لیقل غشیان النساء . بحار الانوار ج 100 ص 295 .
رسول اکرم ص : هر کس عمر طولانی می خواهد : 1- سحر خیز باشد2- با همسر شایسته و خوش اخلاق ازدواج کند 3- کمتر خودش را زیر بار دین و قرض قرار دهد 4- با زنان کمتر نزدیکی کند
92- خواستن دختر یا پسر هنگام آمیزش خود آدابی دارد .
به کتاب نیازها وروابط دختران و پسران ، محسن ماجراجو ص 94 و 95 مراجعه نمایید
..............................................................................
ــ سر فصل مباحث در این زمینه آمیزش :
1- اعمالی که باعث می شود نطفه دختر یا پسر شود
1- وضعیت روانی ، کلامها ، وسایل الشیعه ج 14 ص 86 و 87
1- وضعیت روانی ، افکار ، وسایل الشیعه ج14 ص 188 و بحار الانوار ج 100 ص 282 .
2- وضعیت رفتاری ، در حال زناشویی چه کند ، وسایل الشیعه ج 14 ص 189 و بحار الانوار ج 100 ص 189 .
3- آرامش باشد و اضطراب نباشد ، بحار الانوار ج 36 ص 415 و ج 40 ص 169 و ج 60 ص 251 و 359 .
4- چگونگی مکان و زمان و روابط جنسی بر رفتار و شخصیت فرزند تأثیر می گذارد . وسایل الشیعه ج 14 ص 89و190 و 189 و 187و 99 و 95 و 94.
مثلاً اگر شب جمعه باشد فرزند استعداد سخنران شدن در او هست . ... خطیباً قوالاً مقوها . وسایل الشیعه ج 14 ص 190 .
5- بهداشت جنسی ، وسایل الشیعه ج 14 ص 80و98 و99 و 191 و 192 و بحار الانوار ج 59 ص 327 و 261 .
6- تعداد آن متعادل باشد نه افراط باشد نه تفریط ، بحار الانوار ج 100 ص 295 . تعادلش در سلامت و طول عمر مؤثر است .
7- خواستگاری رفتن در اسلام نیز آدابی دارد
8- شب زفاف احکام جداگانه و زیبایی دارد
9- آداب آمیزش با همسر در طلب فرزند باز احکام و آدابی دارد .
10- چگونگی کم و زیاد شدن شهوت هم احکامی دارد [ به کتاب نیازها و روابط دختران و پسران، تألیف محسن ماجراجو ، ص 67 و70 و 71 و72 و 73
..............................................................
ــ چند نکته :
1- ناقص الخلقه شدن ، عقب افتادگی جسمی و روانی ، معلولیت جسمی و ذهنی و فساد اخلاقی تبعات عمل نکردن به برخی از این توصیه ها است
2- اعتبار این روایات اگرچه تماماً ثابت نشده باشد ، در عین حال پاره ایی از آنها از اعتبار و وثاقت کافی برخوردارند و توجه به آنها لازم است .
3- بیان چنین فلسفه هایی به معنای آن نیست که حتماً چنین اقتضایی دارد، و در صورت وجود دیگر عوامل تأثیر می کند لیکن در مواردی نیز ممکن است به سبب فقدان پاره ایی از شرایط نتیجه دیگری به دست آید
4- ناگفته نماند اکنون برخی پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که همانگونه که تفاوت شب های مهتابی بر وضعیت بدن انسان و مسایل خاص همبستری نیز مؤثر می باشد ؛ حتی دوری و نزدیکی ماه در شدت و ضعف جذر و مد دریا تأثیر دارد
سفارش پیامبرص به علی ع در احکام زناشویی:
1- در آغاز و وسط ماه قمری آمیزش مکن. 2- بعداظهر آمیزش مکن 3- هنگام آمیزش سخن مگو4- با در نظر گرفتن زن دیگر [ در ذهن خود ] مقاربت مکن 5- هر کدام دستمال جداگانه ایی داشته باشید وگرنه منجر به جدایی و طلاق می شود 6- ایستاده نزدیکی مکن که کار الاغ است [ در وسایل الشیعه ج 20 ص 252 می گوید این کار موجب شب ادراری فرزند می شود ] 7- شب عید فطر و عید قربان آمیزش مکن 8- زیر درخت میوه نزدیکی مکن 9- دربرابر تابش خورشید آمیزش مکن 10- بین اذان و اقامه نباشد 11- بدون وضو آمیزش نکن 12- در شب نیمه ی شعبان نباشد 13- در دو روز آخر ماه نباشد 14- در پشت بام نباشد 15- در آستانه ی مسافرت نباشد . ای علی ع ! این وصایای مرا به یاد بسپار و عمل کن که من آنها را از جبرییل آموخته و رعایت کردم . وسایل الشیعه ج 14 ص 187 تا 190 .
..............................................................
ــ برخی از منابع این مطالب : وسایل الشیعه – بحار الانوار – اصول کافی – مستدرک الوسایل – مکارم الاخلاق ، طبرسی ص 212و.. – ازدواج و تربیت انسان قبل از تولد ، محسن ملا احمدی نشر صبح پیروز، قم، 7748233 – نیازها و روابط دختران و پسران ، محسن ماجراجو ، انتشارات پارسایان ، قم بلوار سمیه نبش کوی 16 شماره ی 322 تلفن 7742200 - جوانان و انتخاب همسر ، علی اکبر مظاهری – ازدواج در اسلام ، آیت الله مشکینی – ازدواج مکتب انسان سازی ، دکتر پاک نژاد – آیین همسرداری ، آیت الله امینی – حلیه المتقین ، علامه مجلسی ص 70 تا 75 - زناشویی راز خوشبختی ، دکتر زین العابدین کاظمی خلخالی– خانواده در مکتب قرآن ، سید کاظم ارفع – ازدواج و مسایل جنسی ، گروهی از نویسندگان